Sunday, August 27, 2006

Två fel blir fortfarande inte ett rätt

Polishögskolan planerar att slopa den delen av sitt inträdesprov som skall testa de sökandes kunskaper i svenska. Motiveringen är att man vill locka till sig fler studenter med utländsk bakgrund.

När kommer det här att sluta? Eller, var, kanske snarare. Att lära sig svenska är faktiskt inte så jävla svårt. Jag talar av erfarenhet här. Och det är definitivt det minsta man kan begära av de sökande, med tanke på att de har läst nio år i grundskola, tre på gymnasium och minst en termin på högskolenivå.

Det är fasligt kul att gradvis bli stämplad som närmast mentalt handikappad. Nu har jag inga som helst planer på att bli polis (även om jag vet att jag som kvinna och icke-svensk i princip skulle få valsa in genom vidöppna dörrar och bege mig raka vägen till utkvitteringen av batonger), men jag kan faktiskt stava till "abborre" utan några större svårigheter.

No comments: