Wednesday, August 16, 2006

Att tillhöra bottenskiktet

Tittade på bakkontot igår och märkte att det där miljardregnet inte har träffat mig än. En hel del vanligt regn idag däremot.

När jag ringde till skatteverket imorse fick jag i beskyllande ton höra "Men du har ju inte lämnat in någon deklaration". Nähä... Självklart beror det här på slarv från min sida. Jag lät helt enkelt bli att deklarera för att jag tycker att det är så kul att inte få sina pengar till midsommar.

Eller så var det så att jag inte fick någon deklaration, eftersom jag tjänat under 16 000 kr under 2005. Ja, jag hade kunnat leta fram alla årsbesked och knåpa ihop min alldeles egna deklaration, men då hade jag fortfarande inte kunnat göra det på nätet och fått vänta till nu på pengarna. Vad damen i luckan glömde att nämna var att jag nu, tillsammans med alla andra som "låtit bli att deklarera", får vänta till september.

Jag, som tjänat så lite att jag inte måste betala någon inkomstskatt överhuvudtaget, får alltså snällt vänta till sist. Man kan ju tycka att min återbäring vore den enklaste att betala ut – finns ingen deklaration, finns inga avdrag, finns ingen skatt att dra... Klicka OK, så är det klart liksom. Men självklart är det aldrig så.

Jag kan slå vad om att när jag väl får mina pengar så kommer skatteverket än en gång har lyckats ignorera det där med att jag har haft anmält konto hur länge som helst och det kommer dimpa ner ett utbetalningskort i brevlådan. Som posten sen kan kassera in 50 kr för att lösa in. Fantastiskt kul allt det här.

No comments: