Tuesday, August 22, 2006

Drömmen om de opåverkade barnen


Läste en intervju med svenska McDonald's nya marknadsdirektör Hans Lewin i dagens tidning. Den enda delen av intervjun som inte är ihopskriven till en löpande text är två frågor om Happy Meal, på temat marknadsföring mot barn. Den ena av dessa frågor är "Skulle ni kunna tänka er att sluta sälja Happy Meal?".

Va? Ja, reportern undrar om McDonalds kan tänka sig att sluta sälja Happy Meal, underförstått: för att inte locka barn till restaurangerna med "fula" metoder. Och med "fula" metoder så menar jag förstås portionsstorlekar som är anpassade till barn och en pappkartong med färgglada bilder. Och leksaken förstås, vi får inte glömma leksaken.

Jaha, här har vi alltså ännu en kvasidebatt som gått så långt att det enda "korrekta" är att likvidera ämnet helt. Lite som mannen som inte vågade fråga en kvinna om hon drack vitt vin, eftersom han var rädd att det kunde uppfattas som en patriarkal fördom om att hon drack vitt för att hon var kvinna.. (Var läste jag det här?) Bättre att hålla tyst. Och bättre att inte ha barnmenyer alls, för tänk om barnen då gillar dessa, och tänk om någon ser det som marknadsföring.

Och föräldrarna som släpat sina ungar genom köpcentrumet på lördagförmiddagen och nu skulle vilja ha en bit mat och kanske en kaffe medan ungarna dyker omkring i ett bollhav? Ja, de får snällt åka hem och steka köttbullar, för att sälja mat som är anpassad för barn, det är inte ok längre.

(bild från mcdonaldsnymetro.com)

No comments: