Sunday, August 20, 2006

Nu börjar det. På allvar.

Såg en av sossarnas valaffischer vid Heidenstams torg när jag var ute och gick igår. Motivet är tre personer: "kvinna", "invandrare" och "ungdom". De står och håller i bokstäverna A L L A, de två på kanterna med var sitt A och han i mitten med två L. Det ser konstigt ut. Hade de inte kunnat klämma in en "pensionär" också, så att alla hade fått var sin bokstav?


Nu kommer jag säkert inte hinna blinka innan någon som är mer insatt i Uppsalas lokalpolitik än vad jag är upplyser mig om att de tre inte bara är "kvinna", "invandrare" och "ungdom" utan också S:s toppnamn i kommunalvalet, eller något i den stilen. Men min poäng står kvar. Dessutom skulle jag inte vara förvånad om fjärdenamnet verkligen råkade vara en "pensionär", det skulle överensstämma väl med policyn i övrigt.

På vägen hem såg jag en annan affisch. Fredrik Reinfeldt stod och blickade ut över korsningen Svartbäcksgatan / Gamla Uppsalagatan. Fredrik var nog inte så glad, för han hade blivit sprejmålad under natten. Nu står han där med mustasch, tupé och en liten slogan. Det finns olika sätt att föra fram sina ståndpunkter...

Som tur är står den målade Fredrik inte ensam. Idag råkade jag gå förbi precis när en busslast med glada ungdomar i kul tröjor anlände tillbaka till Uppsala från helgens valupptakt, för att börja kämpa för att de goda krafterna ska segra över de vars metoder inbegriper sprejburkar och gatsten.

It's on, bitches!

Nu måste jag bara hitta ett sätt att lägga vantarna på en sån där tröja.

No comments: