Saturday, August 12, 2006

Sanning, lögner och statistik

Satt och gick igenom de tidningar jag inte hunnit läsa under veckan som gått. I fredagens DN fanns en aritkel undertecknad av bl.a. VD:n för bubblare.se - något slags svenskt YouTube vad jag förstått. (Hittar tyvärr inte den på nätet, endast denna sammanfattning.)


I denna artikel redovisas en undersökning som visar något i stil med att 9 av 10 ungdomar skulle välja datorn framför tv:n, om de var tvungna att välja. På detta bygger man sedan vidare och hävdar att ungdomar inte ser på tv i dess traditionella form över huvud taget längre, att det inte spelar någon roll vad som visas i rutan eftersom ungsomar endast ser på tv genom internet, och att SVT är dömt att smulas söner och dö om man inte hänger med i denna moderna utveckling.

Ursäkta, men, va? Vilken vettig människa skulle välja att se på tv genom internet, framför att se på samma sak på en vanlig tv? Ok, jag tycker också att det är kul att se roliga klipp som någon länkar till och kanske något avsnitt av en tv-serie som inte visats i Sverige än, men att se på tv genom internet på allvar och endast? Nej tack, det är bra.

Nu är jag förvisso inte 14 år längre ;) men jag tror att även den avsedda målgruppen skulle hålla med. Hoppas bubblan inte spricker av allt huffande och puffande...
(bild från chemistry.org)

No comments: