Saturday, August 19, 2006

Det är jobbigt när andra är bättre

"Att plötsligt förlora femtio elever är ett dråpslag, vi har fått bygga om hela organisationen"

Ovanstående citat handlar inte om någon skola som hade ovanligt många elever i Thailand förra jullovet. Det handlar om Hjulstaskolan, som inte klarar att stå emot konkurrensen från nya friskolor och, notera, andra kommunala skolor.
Så vad gör man då? Man sitter och gnäller. Frågar politiker på riksnivå "vad [de] tänker göra åt det?"

Personligen så hatar jag det som sossarna i Sundbyberg gjorde med Lötgymnasiet - i.e. sålde av tomten med skolbyggnaden på, som låg bredvid ett fullt utrustat idrottskomplex och mängder av användbar natur, och flyttade skolan (under nytt namn) till en kontorslokal i ett industriområde i Solna kommun. Jag vet inte om de rivit den gamla skolbyggnaden än, jag har inte våga gå och titta. Men de insåg i alla fall att de var tvungen att göra verksamheten mindre, eftersom de bevisligen inte var kapabla att utnyttja de fantastiska förutsättningar som fanns för att skapa en konkurrenskraftig skola.
Och, nej, jag vill inte ens spekulera kring vad en annan politisk majoritet hade gjort om de tagit över 2002, när skeppet redan var sådär lagom vattenfyllt. Det hade kunnat sluta riktigt illa för min del.

De som gråter för Hjulstaskolan anser i stället att det här är en orättvisa som borde rättas till. Alternativen borde helt enkelt inte få finnas, så att eleverna var tvungna att gå i deras skola. Ett försök att se bortom sin egen nästipp vore att rekommendera. Även om jag blir lite lätt tårögd när jag ser modellen av de punkthus som som skall byggas på platsen där jag spenderade tre betydelsefulla år. Men det viktigaste var ändå människorna, och de finns kvar.

No comments: