Thursday, August 10, 2006

Glansiga magasin, dammiga hyllor

Gick in på Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan på väg från jobbet till tåget idag. Tänkte att jag skulle köpa en tidning eller två. Främst var jag ute efter amerikanska Elle eller Vogue eller brittiska dito. När jag kom till hyllan märkt "mode" fanns där mängder av japanska, ryska och tyska versioner av de ovan nämnda tidningarna, men endast brittiska Elle med Jennifer Aniston på omslaget. Den såg inte särskilt inspirerande ut, men i brist på annat och eftersom det fanns lite om hösttrender i den så köpte jag den i slutändan.

Men först ville jag veta varför tidningsurvaler var så skralt... Tydligen gick alla tidningar jag ville ha i retur förra veckan, men nya kommer först nästa vecka. Urkonstigt. Precis som jag är det ju många som vandrar mellan hyllorna köper en tidning för att de gillar den som är på omlsaget eller för att det finns en intressant artikel, oavsett om det kommer ett nytt nummer veckan efter. Om det är tomt på hyllan köper man ingen tidning (till skillnad från mig idag då).

När jag läst igenom det där augustinumret av Elle på tåget och kom till sista sidan upptäckte jag att nästa nummer "kommer" 2 augusti. Och då blev jag faktiskt lite besviken. Trots detta absurda system med returer en vecka innan nytt nummer kommer ut har de alltså tidningar som är fem veckor gamla i hyllan. Vilka tidningar var det egentligen som gick i retur förra veckan? Julinumren? Jag vill inte ens tänka på vilken månad den där japanska Vogue som stod där på hyllan kan vara från. Nästa gång går jag till Pressbyrån.

(bild från iftf.com)

No comments: