Wednesday, September 13, 2006

Att äta kakan och få nytt kök

Jag mötte en kvinna som samlade underskrifter på stan igår. Underskrifter mot att Uppsalahem eventuellt planerar att renovera bostäderna på Kvarngärdet och sedan höja hyrorna för de samma.

Nej, nu blev det fel. Kampanjen gäller endast hyreshöjningarna. De har inget emot en renovering, men de anser att hyresvärden ska hitta finansiering på annat sätt. Hyreshöjningar är orättvisa. Men de vill gärna se en renovering av husen, som sagt.

Och mannen på gatan skriver gladeligen på. Hur kan det vara fullkomligt accepterat att hävda att de vars lägenheter renoveras inte ska behöva bekosta förbättringarna? Varifrån kommer denna sense of entitelment?

Jag skulle gärna vilja ha nya vitrindörrar till min kökshylla. Och ett badrum som inte är äldre än mina föräldrar vore inte heller helt fel. Men inte fan förväntar jag mig att någon annan ska betala för det.

Vissa har verkligen tappat all känsla för vad som är eget ansvar och vad som är allmänna angelägenheter.

---

Nu ska jag gå och vara lite smådeppig eftersom jag inte kan vara delaktig i de sista 100 timmarna av den här valrörelsen. Men jag har gjort det lilla jag kunnat.

1 comment:

Anonymous said...

Hmmm, det ar ju hyresratter du talar om, och att bara ta ett beslut att renovera dom over huvudet pa hyresgasterna forstar jag kan skapa irritation om det innebar en storre fornadring i finansiell formaga att betala hyran. dom flyttade ju faktiskt in med en satt hyra och den tillgangliga standarden, nar sedan Uppsalahem gar in och forandrar detta sa kan jag forsta att de blir forbannade de de kanske maste flytta ut. Uppsalahem ager ju fastigheten, men borde fort en dialog om hur en renovering skulle skotas. Men sjalvklart har dom full ratt att hoja hyran.