Thursday, January 07, 2010

Retailing 1.0

Jag skrev en tenta i kursen Marknadsföring II idag. Mina kursare skrev den för ca. 7 månader sedan, men något missriktad ambition har hitills hindrat mig från att göra samma sak. Förhoppningsvis var det värt det, även om jag i ett kritiskt ögonblick glömde bort att en av de fyra särskilda egenskaperna hos tjänster är variability.

Efter tentan begav jag mig ut på stan för att köpa nya gula överstrykningspennor. Jag har nämligen plöjt ner de, inte mindre än, tre stycken jag hade i marknadsföringsboken.

Nu råkar jag har en särskild preferens på det här området: jag tycker om överstrykningspennor av modellen Stabilo Boss. För att de sitter bra i handen och för att den huvudsakliga konkurrenten Castells pennors bläck torkar till en ful kycklinggyl nyans. Men det näst vanligaste märket på överstrykningspennor borde ju inte vara så svårt att hitta?

Ha! Märkespreferens kan man bara glömma när Åhléns och Akademibokhandeln har slut på pennor i färgen gul. Det fanns inga på lager heller, jag frågade. Svaret blev "Det brukar ta slut på dem så här i mellandagarna."

Intressant. Så en väldigt vanlig produkt brukar ta slut? Vad var det marknadsföringsboken sa om det nu igen? Nej, just ja, det är bara väldigt väldigt rimligt. BESTÄLL FLER NÄSTA GÅNG!

No comments: