Monday, June 19, 2006

Att kasta första stenen

Egentligen borde jag inte titta på svenska tv-program om Estland. Jag vet redan att jag oftast bara blir irriterad av hur de glatt vältrar sig i sin ignorans och okunskap.
Men ändå kunde jag inte låta bli när jag såg att de skulle till Baltikum i kvällens avsnitt av "Rocky & Drago" - ett program jag aldrig tidigare tittat på. Men det verkade ju vara lite kul i alla fall. Och Filip och Fredrik lyckades ju ganska bra med sin estlandsresa härom året. Så jag tittade.

Och det tog inte många minuter innan jag fick ångra mig. De ganska roliga inslagen med kiiking och estniskt skrotbilsrally som följde förlorade tyvärr en del av sin charm, när man först fått se Peter Siepen sitta på ett café i gamla stan i Tallinn och vara korkad. "Det är svårt att vara glamourös (eller var det stilig kanske?) när man är från.. Öst. Det ser man ju bara på när det väller in busslaster från.. baltikum.. eller Ryssland är det nog."

Det är ju svårt att missa busslasterna med ryska turister, vare sig man är i Gamla Stan eller vid domkyrkan i Uppsala. Det är många, de är högljudda och de är hela tiden.

Just ja, Ryssland. Men var sitter du just nu Peter Siepen?

Men det är väl fullt förståeligt. Varför lyfta fram bra saker? Hitta sånt som man vill titta på, särskilt när man är så pass intresserad av "mode" som Siepen nog skulle vilja säga sig vara, när man kan åka runt och filma allt grått och tråkigt man bara kan hitta? För det var ju precis det som saknades i Sverige - en bild av att allt är grått, fult och lite baklänges där borta i öst. Fantastiskt nyskapande program det här var.

1 comment:

Anonymous said...

ÕIGE! - lilla ekorre. Mitu tundi sul vaba aega jääb töö kõrvalt? Siis ära kuluta seda saadete vaatamisele vaid TANTSI! (ja miks need jobud ainult ühte püstiaetud näppu võivad liigutada, kas muidu pole soliidne või?)