Wednesday, February 28, 2007

Sikta högt, få hela bloggosfären på foten

När jag slog upp DN imorse blev jag rätt paff. Jag blev så paff att jag var tvungena att läsa hela debattsidan där och då (något som ledde till att jag inte hann med resten av tidningen förrän vid halvåttatiden på kvällen på tåget hem).

Det kan ju inte vara på riktigt tänker man? Har DN tagit in en debattartikel där skribenten jämför en bloggande minister med.. ehh.. att staten tar kontroll över medierna?? En debattartikel som som en av sina huvudteser dirver att den som skriver saker på en blogg på något sätt är bortom mediernas granskning.

Ja, om man, som skribenten verkar göra, endast läser papperstidningar och tror att alla de människorna som sitter framför skärmar hela dagarna bara ser på tv och skriver på maskin samtidigt, så kan en blogg te sig närmast omöjlig att granska. För resten av oss är detta snarast att betrakta som en ny slags öppenhet från en politiker.

"Debatten har börjat" skrev utrikesministern i sitt genmäle på, var annars, bloggen. Det jag sett av debatten på nätet är emellertid en sällan skådad enighet. För, allvarligt talat, oavsett hur mycket någon än må avsky Carl Bildt och allt han står för, så går det inte att uttrycka sympati för Bertil Torekulls haveri i ett blogginlägg.

No comments: