Saturday, February 24, 2007

Det är lätt att raljera när man sitter i hyresrätten i vasastan och blickar på stringhyllan på väggen

En annan blogg ledde mig till en artikel i Ordfront. Någon (journalister gillar att googla sina egna namn har jag märkt...) har tagit fram ett räkneexempel som en gång för alla ska bevisa att fastighetsskatten inte driver någon från hus och hem, gubbarna och tanterna i Djursholm är bara snåla och vill inte dela med sig av sina pengar.

Siffrorna är som följer: Den som lever på endast garantipension, dvs lite drygt 7000 kr i månaden (före skatt) måste bara betala 266 kr i månaden i fastighetsskatt om denne äger en fastighet som taxerats till 4 miljoner.

Jag orkar faktiskt inte kolla om detta är korrekt, utan jag räknar bara vidare. 266 kr i månaden blir 3 192 per år. Nästan en halv månadsinkomst således.

7000 före skatt är rätt knapert som det är. Det är som studiemedel, men man skattar på det. Det finns nog annat att lägga de där 3 192 på för garantipensionären.

Sen skulle jag kunna skriva metervis om varför "gubbarna i keps" inte heller borde tvingas betala fastighetsskatt, men att vänstermedias flaggskepp hävdar att 266 kr är en skitsumma för pensionärer tyckte jag var ett riktigt lågvattenmärke. Lusten efter andras egendom är tydligen så stor att man är villig att lämna alla andra principer på vägen.

No comments: