Monday, July 24, 2006

Moderna tider, moderna bekymmer

Som de som någon gång för sökt leta upp mig i telefonkatalogen vet, har jag hemligt nummer. Inte för att jag inte vill att folk ska kunna ringa mig, utan för att jag inte vill att min hemadress med tillhörande karta och vägbeskrivning ska finnas på nätet.

Nu har någon på DN:s ledarredaktion också upptäckt att man på hitta.se kan se kartor, adresser och numera även satelitbilder i anslutning till alla öppna telefonnummer och bestämt sig för att knäppa ur i frågan på sidan 2. Jag förstår att "den svenska öppenheten" är intressant att skriva ledare om, men detta är ett helt desperat försök att få till en koppling till lite current events. (hitta.se har bytt VD nyligen.)

Dessutom är det här varken något nytt eller information som bara hitta.se tillhandahåller. (Eniro, någon?) Att gå loss på hitta.se p.g.a. att deras söktjänst lämnar ut informationen med färre knapptryckningar är mer än ointelligent.

Förr i tiden, när det kostade extra att ha hemligt nummer, hade detta varit något att diskutera, men just nu ser det bara ut som att de flesta på redaktionen gått på semester

No comments: