Tuesday, October 20, 2009

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det: KD är vettigast idag

I DN:s undersökning av om riksdagsleamöterna tänker vaccinera sig mor svininfluensan är det förvånade och oroväckande många som svarar nej. Endast i den Kristdemokratiska riksdagsgruppen svarar alla ja. Förhoppningsvis beror det på mer än att de gillar att läsa tidningsartiklar som Maria Larsson figurerar i. Men de verkar hur som helst ha hajjat att det här inte har att göra med om man hade maginfluensa 2001 (I'm looking at you, Federley).

DN verkar i alla fall inte ha hittat några borgerliga ledamöter som tror att vaccinet är farligt, annars hade jag nog sett dem på förstasidan. På vänsterkanten finns däremot de som är rädda. För vadå? Autism i vuxen ålder?

Vad de på vänsterflanken tycker ser jag väl som ett förlorat fall, men jag hoppas att de borgerliga riksdagsledamöterna börjar läsa morgontidningen så att de kan plocka upp korta fakta såsom: Sverige har beställt ett enormt antal doser vaccin, så det räcker åt alla. Och vare sig barn eller pensionärer är riskgrupper. Och, just det, ni anses vara en viktig samhällsfunktion.

No comments: