Thursday, March 18, 2010

Nothing changes, everything is new

Det har öppnat ett nytt apotek i Eurostop. Det i sig är toppen. Om man nu kunde få dit en butik som säljer sprit också skulle det lite olyckligt placerade åttiotalsmonumentet till köpcentrum kanske inte längre vara ett lika stort olycksbarn för ägaren Unibail.

Jag tittade in på det nya Apotek1 (ja, "apotek-ett") igår när jag var i Eurostop och handlade i förhoppning om att hitta någon ny spännande hudvårdsserie. I mina fantasier har någon av de nya apotekskedjorna en mängd roliga produkter av det slaget, så som man kan hitta på apotek runt om i Europa. Apotek1 uppfyllde dock inte vare förhoppningen eller fantasin. Faktum är att deras hudvårdshylla såg ut precis som den på C. W. Scheele eller vilket annat Apoteket som helst. ACO, varumärken påhittade för att få ACO:s produkter att kännas mer exklusiva, det vanliga smala Vichy-utbutdet, och så vidare. Man skulle kunna tro att det köper in alla sina varor, även de rent kosmetiska, från något slags central distributionscentral. (Det kanske är så på riktigt?)

Ja vet att L'Oreal i alla fall har ambitionen att sälja in fler av sina "får endast säljas på apotek"-brands,  eller active cosmetics som de kallar det, nu när det faktiskt uppstår en apoteksmarknad i Sverige (för att jag har hört personen som ansvarar för den delen av varumärkena säga det), men hittills har jag tyvärr inte sett något resultat. I sin strävan att uppfattas som legitima apotek verkar de nya aktörerna härma Apoteket in i minsta detalj, både vad gäller färger i den grafiska profilen och varuutbud. Resultatet blir jättetråkigt.

Tillgänglighet? Ja. Mångfald? Nej.